This article is not available in English. Please select another language from the navigation bar at the top.
Jyväskylä

Jyväskylä rakennettiin Lehtoniemen konepajalla vuonna 1924. Laivan tilaajana oli Jyväskylä-Päijänteen höyrylaiva Osakeyhtiö. Laiva on 28,04 metriä pitkä ja 6,4 metriä leveä. Koneena oli voimakas 240 ihv:n trippelihöyrykone. Matkustajapaikkoja mainittiin laivassa olevan 215 ja makuupaikkoja hyteissä 56. Henkilökuntaa oli 16 - 18.

Kuva: Hannu Koskisen kokoelmaKesäkuun alusta vuonna 1924 Jyväskylä alkoi liikennöidä Lahti - Vääksy - Tehi - Korpilahti - Jyväskylä -linjalla. Jyväskylä ajoi reittiä vuoropäivin Suomi-laivan kanssa. Jo seuraavana vuonna reitti muutettiin siten, että Jyväskylä nopeampana laivana ehti omilla vuoroillaan ajaa lisälenkin Jämsän keskustaan. Jyväskylän reitti ei muuttunut suuremmin vuosien saatossa.

Jyväskylä-Päijänteen laivaosakeyhtiön toiminta loppui vuonna 1950. Jyväskylä ja Suomi siirtyivät vuodeksi pääosakkaaksi tulleen Artturi Nyyssösen tyttären Leena Nyyssösen nimiin. Yhtiön vanha isännöitsijä Erkki Patokorpi perusti uuden yhtiön nimeltään Päijänteen laiva. Se osti Jyväskylän ja Suomen. Toiminta ei kuitenkaan kannattanut.

Jyväskylä-laivaan rakennettiin vielä uutta: avoin peräkansi laitettiin umpeen 1960, jolloin saatiin lisää ravintolatilaa. Reittiliikenne jatkui vielä vuoteen 1964, jolloin laiva joutui pakkohuutokauppaan. Alus siirtyi muutamaksi vuodeksi jyväkyläläiselle Paul Helinille. Sittemmin Kauko Tamminen osti laivan ja poisti siitä höyrykoneen ja kattilan. Tilalle asennettiin GM Detroitin kaksoisdiesel. Reittiliikennettä laivalla ei enää harjoitettu. Alus myytiin vuonna 1967 sysmäläiselle Heikki Naumille ja siirrettiin Lahteen.

Laiva seisoi Lahdessa yli 30 vuotta ja kerkesi jo uppoamaankin. Nyt alus odottaa kunnostustöiden jatkumista Jyväskylän maalaiskunnassa Väinölän telakalla. Toivottavasti se nähdään vielä liikenteessä Päijänteellä.