This article is not available in English. Please select another language from the navigation bar at the top.
Savon ihmekoneet

Paavo Savon aikana Savon tilalle hankittiin ensimmäinen traktori - mahdollisesti jo vuonna 1928. Se oli piikkipyöräinen Deering. Seuraavakin traktori oli niin ikään piikkipyöräinen Fordsson.

Savon kuuluisaa leikkuupuimuria käytiin katsomassa pitkistäkin matkoista. Leikkuupuimurilta meni noin viisi minuuttia yhden viljasäkin puimiseen.Vuonna 1938 Paavo Savo hankki tilalle ensimmäinen leikkuupuimurin, joka oli traktorivetoinen, amerikkalainen Allis-Chalmers. Se oli mahdollisesti toinen tai kolmas leikkuupuimuri koko Suomessa. Puimuri leikkasi viljan ja pui jyvät suoraan säkkeihin. Vanha Fordsson oli kuitenkin liian tehoton vetämään leikkuupuimuria ja niin tilalle hankittiin myös Allis-Chalmers -merkkinen traktori.

Leikkuupuimuri oli niin suuri ihme, että sitä tultiin katselemaan ympäri Suomen Savolle. "Me pojat huomasimme siinä myös pienen mahdollisuuden ansaita, kun kuljetimme ihmisiä pellolle sitä katsomaan ja saimme siitä palkaksi jonkin lantin", Paavo Savon poika Matti Savo muistelee.

Savon sekajuna

Savolla oli jo 1920-luvulla kuorma-auto, jolla tilan maidot kuljetettiin Mäntän osuusmeijeriin. Matkalta autoon kerättiin muidenkin Kuoreveden talojen maitoja. 1930-luvulla liikenne oli säännöllistä ja jokapäiväistä. Samalla auto kuljetti paikallisia ihmisiä asioille Mänttään. Tavarat kulkivat auton kolme metriä pitkällä lavalla ja sisälle autoon mahtui kymmenkunta matkustajaa. Autosta käytettiinkin yleisesti nimitystä "Savon sekajuna".

Savon tilalla oli sähkövalaistus ja -lämmitys ennen kuin missään muualla Kuorevedellä oli sähköjä. Sähkö tuotettiin omasta takaa ja vuosien mittaan voimanlähteitä oli useita erilaisia. Vehnämyllyn lisäksi sähköä riitti päärakennuksen valaisemiseen ja lämmittämiseen.

Lämmitys päärakennuksen kolmessatoista huoneessa tapahtui Högforsin valurautaisilla pattereilla, joihin oli liitetty sähkövastukset, Matti Savo kertoo.

Savon sekajunassa oli lava ja kymmenkunta henkeä vetävä koppi. Se kulki säännöllisesti Kuorevedeltä Mänttään. Pitkäaikaisena kuljettajana toimi Einari Laine (kuvassa keskellä). Kuvassa myös Toivo Alanen (vas.)