This article is not available in English. Please select another language from the navigation bar at the top.
Severus Konkolan laivat

Aku Hakanpään arkistoLähellä laivalaituria asustellut Severus Konkola omisti useita hinaajia sekä tavara- ja matkustuslaivoja. Vakinaista vuoroliikennettä oli Jyväskylä-Lahti-linjalla. Hän teki myös tilaus- ja huvimatkoja sekä kuljetti kirkkoväkeä sunnuntaisin. Hinaajilla hän kuljetti tukkilauttoja ja proomuissa kuljetettiin rahtitavaraa, halkoja ja sahatavaraa.

Ensimmäisen laivansa nimeltä "Seura" Konkola osti Johannes Parviaisen kanssa jo vuonna 1860. Matkustajalaivoista toinen oli Konkolan jo yksin omistama "Toivo", joka samalla hinasi rahtiproomuja sekä tarvittaessa varppasi tukkeja. Toivo valmistui keväällä 1871 Viipurin Konepajalta ja ajoi aluksi reitillä Juokslahti-Lahti-Juokslahti. Toivo liikkui Päijänteellä vuoteen 1922, jolloin se upposi.

Konkolan ja samalla Päijänteen ylpeys Jämsä-laiva valmistui Viipurin Konepajalta vuonna 1875. Pituutta Jämsä-laivalla oli 30 metriä ja matkustajapaikkoja oli 120. Lahden ja Jyväskylän välin se ajoi silloin nopeimmin, noin seitsemässä tunnissa.

Uusi vuosituhat alkoi Jämsä-laivan osalta ankeasti. Vuonna 1900 se ajoi matalikolle, ja peräti kolme hinaajaa tarvittiin irrottamaan sitä. Samana vuonna se menetti myrskyssä yhden laivamiehensä. Vuonna 1906 Jämsä ajoi jälleen karille, ja seuraavana kesänä Lainetar törmäsi Jämsän kylkeen niin rajusti, että Jämsä vajosi pohjaan 15 minuutissa. Vielä vuonna 1911 Jämsä oli kuukauden päivät karilla.

Sisällissodan jälkeen Jämsä-laiva uusittiin nopeasti ja siitä tuli jälleen Päijänteen nopein laiva. Aluksen jämsäläinen taival päättyy vuonna 1923, jolloin alus myytiin Heinolaan. Se purjehti kuitenkin Päijänteellä toiseen maailmansotaan asti.