This article is not available in English. Please select another language from the navigation bar at the top.
Koskenpään VPK

1. kausi

Erottuaan vuonna 1926 Suur-Jämsästä Koskenpää tarvitsi oman palokunnan. VPK saatiin perustetuksi 10 vuotta itsenäistymisen jälkeen, vuonna 1936. Hanketta ajoi erityisesti Koskenpään Huopatehdas Oy, joka oli kärsinyt vuonna 1928 suuria tappioita, kun sen heikosti vakuutettu huopatehdas paloi poroksi.

Uudelleen rakennetun huopatehtaan vuoromestari Juho Riikonen oli Koskenpän ensimmäinen palopäällikkö. Palopäällikön virat ovat aina siitä lähtien olleet Koskenpäällä sivutoimisia. Ennen toista maailmansotaa Koskenpään VPK omisti hevoskärryt ja käsipumpun.

Toisen maailmansodan sytyttyä vapaapalokuntatoiminta keskeytyi, kun vapaaehtoiset olivat puolustamassa isänmaata.

Sotien jälkeen toiminta pikkuhiljaa käynnistyi, mutta pysyi pitkään melko epävirallisissa puitteissa. Palomiehet saivat käyttöönsä auton moottorista tehdyn moottoriruiskun. Se kuljetettiin palopaikalle sillä kulkuneuvolla, joka hälytyksen hetkellä osui paloaseman kohdalle. Onneksi paloaseman talossa asui kuorma-autoilija, joka auttoi usein sammutuskaluston kuljetuksessa.Koskenpään miehistö

2. kausi

Koskenpään VPK:n toinen tuleminen alkoi 1967, jolloin se rekisteröityi omaksi yhdistykseksi. Koskenpään VPK -yhdistyksen perustajia olivat Mikko Ahonen, Mikko Luukkonen, Eino Viitala, Lauri Saarikko, Pauli Salonen, Kyösti Pahkamäki ja Voitto Lehti. Heistä koostui ensimmäinen johtokunta. Ennen järjestäytymistään VPK oli ehtinyt jo tehdä sopimuksen kunnan kanssa 29.4.1967.

Ensimmäisenä toimintavuonna 1967 oli 6 hälytystä. Jäseniä oli vuonna 1968 kaksikymmentä. Koskenpään palokunnassa vilkkainta oli 1970-luvulla. Esimerkiksi 1973 hälytyksiin osallistui 15 - 18 lähtijää. Lähtöjä oli sinä vuonna vain kolme kappaletta.

Koskenpään miehistö 20032000-luvulle siirryttäessä lähtöjen määrä kymmenkertaistui 70-lukuun verrattuna johtuen valtakunnallisesta uudistuksesta, jonka myötä palokunnille tuli ensivastevelvollisuus ja moni poliisin tehtävä siirtyi palomiehille.

Koskenpään palokunnan palopäälliköinä ovat toimineet seuraavat henkilöt:

Matti Haakana
Eino Viitala
Lauri Äikäs
Risto Heilanen
Jorma Poti
1967 - 69
1969 - 75
1975 - 85
1985 - 95
1995 -

Koskenpään VPK:n kalusto ja palot

Ajokalusto

Vuosi rekisteröitymisen jälkeen 1968 palokunta sai hankituksi Ford-merkkisen paloauton. Se on edelleen käytössä ja on täysin uniikki kappale tämän hetken Suomessa. Autotyyppiä tuotiin aikanaan hyvin pieni määrä Suomeen.

Sisu-merkkinen paloauto liittyi Fordin seuraan 1990-luvun alussa. Se ostettiin Jyväskylän palokunnalta.

Tuorein tulokas on Volkswagen-merkkinen ensivasteauto.

Pahimmat palot

1969 Porkkalan koulun palo, koulu tuhoutui.
1981 Iso metsäpalo Kontinperällä, 80 hehtaaria metsää ja 50 hehtaaria sähkölinjojen alustaa ja tienpientareita paloi.
1987 Mon Repos -korpihotellin palo