This article is not available in English. Please select another language
from the navigation bar at the top.
Jämsän yhteiskoulu
Jämsänjokilaakson alueelle perustettiin aktiivisesti kouluja jo 1800-luvun lopulla. Kuitenkin peruskoulutuksen jälkeistä opetusta oli tarjolla paikkakunnalla vain yksityisopettajien johdolla, kunnes 1900-luvun ensimmäisellä vuosikymmenellä varakkaiden jämsäläisperheiden keskuudessa syntyi ajatus oman oppikoulun perustamisesta. Jämsän suomalaisen yhteiskoulun koulurakennuksen suunnittelijaksi palkattiin vuonna 1905 tunnettu, Jyväskylässä vaikuttanut arkkitehti ja seminaarin lehtori Yrjö Blomstedt. Blomstedin arkkitehtuuria leimasi jugend-tyylin peruselementit, joissa tuntui kansallisromanttinen henki. Blomstedin arkkitehtuuri sai vaikutteensa kansankulttuurin koristeaiheista ja työmenetelmistä, joista arkkitehti oli suunnattoman kiinnostunut. Jämsäläisten vaatimuksena oli, että koulurakennuksessa olisi viisi luokkahuonetta ja opettajien tilat sekä salitiloja. Samalla arkkitehdille esitettiin toive siitä, että rakennus suunniteltaisiin niin, että sitä olisi mahdollista myöhemmin laajentaa. Blomstedtin piirustuksien mukaan toteutettu koulurakennus valmistui 1909.
Yrjö Blomstedtin muita tunnettuja arkkitehtuurisuunnitelmia ovat ollet muun muassa Keski-Suomen opiston alue Suolahdessa (1912 ), Äänekosken ja Uuraisten kirkot. Hän on suunnitellut myös Jyväskylään Schaumannin vaneritehtaan rakennuksia sekä useita muita, pienempiä rakennuskohteita ympäri Keski-Suomea.
Jämsän suomalainen yhteiskoulu oli suurikokoinen, jugendin ja kansallisromantiikan henkeen suunniteltu puurakennus. Arkkitehtuuriltaan yhteiskoulu oli varsin persoonallinen, rakennusmassoiltaan vaihteleviin korkeuksiin nouseva aumakattoinen rakennus. Rakennuksen yhden sisäänkäynnin yhteyteen Blomstedt suunnitteli torniaiheen, jonka kattomuodosta ja rakenteesta sai koulu lopulta kansan suussa lempinimekseen Tattikoulu. |