This article is not available in English. Please select another language from the navigation bar at the top.
Taru

1920-luvun taitteessa Jyväskylä-Päijänteen laivaosakeyhtiö eli voimakasta nousukautta ja tilasi Lehtoniemen konepajalta uuden laivan. Se koottiin osista Jyväskylässä sähkotehtaan rannassa. Kesäkuun 20. päivän tienoilla vuonna 1920 Jyväsjärveen laskettiin uusi Taru-laiva. Kuva: Hannu Koskisen kokoelma

Laivalla oli pituutta 24,73 metriä, leveyttä 5,37 metriä ja syvyyttä 2,49 metriä. Koneen teho oli jopa 150 ihv:a. Kokonaisuudessaan laiva tuli maksamaan 557 000 markkaa.

Taru lähti Jyväskylästä Lahteen maanantaisin Tammilahden, keskiviikkoisin ja lauantaisin Jämsän kautta. Lahdesta se lähti Jyväskylään tiistaisin Tammilahden kautta ja torstaisin ja sunnuntaisin Jämsän kautta.

Taru saavutti heti suuren suosion lahtelaisten torikauppiaiden keskuudessa. Kauppiaat matkasivat joukolla Jämsään myymään tuotteitaan, joita oli aina mukana laivan täydeltä.

Kuva: Hannu Koskisen kokoelmaVuonna 1922 Taru kulki linjalla Lahti - Sysmän Suopelto - Jämsä - Korpilahti - Säynätsalo - Jyväskylä, mutta vuonna 1924 Jyväskylä-laivan tultua reitille Taru siirrettiin muualle. Ainakin vuoden 1927 aikataulujen mukaan alus ajoi reitillä Lahti - Tammilahti.

Vuonna 1933 sattui Tarulle ikävä haaksirikko, josta koitui häiriöitä laivaliikenteelle. Marraskuun alussa vuonna 1934 alus pudotti potkurinsa ja joutui viettämään viikon telakassa.

Väli Jämsä - Lahti oli Tarulle erityisen tuottoisa vuonna 1936. Vuonna 1940 alkoivat sota-ajan vaikeudet ja Taru seisoi koko purjehduskauden ajan. Mutta jo vuonna 1941 se aloitti uudella reitillä Jämsä - Virmaila - Lahti.

Vuonna 1947 alus myytiin Puukemia Oy:lle Heinolaan ja sen nimeksi tuli Hevossaari. 1949 se muutettiin hinaajaksi Leivonsuo Oy.lle. 1960-luvulla runko muutettiin proomuksi. Vuonna 1974 laiva muutettiin moottorihuvialukseksi Lahteen ja nimeksi tuli taas Taru.

Alus on huvialuksena Lahdessa ja edelleen kulkukelpoisessa kunnossa.