This article is not available in English. Please select another language from the navigation bar at the top.
Vellamo

Kuva: Hannu Koskisen kokoelmaLahtelainen tehtailija F. Frigren ja kaupanhoitaja A. Kauranen rakennuttivat talvella 1905 - 1906 Lehtoniemen konepajalla kilpailijan vuonna 1906 valmistuneelle Suomi-laivalle. Vellamo oli 24,2 metriä pitkä, 6,6 metriä leveä ja 2,25 metrin syvyydessä kulkeva. 

 Vellamo aloitti heinäkuun 1906 alussa liikennöinnin Kuhmoinen - Padasjoki - Lahti -linjalla kilpaillen näin Suomi-laivan kanssa. Haitallisen kilpailunrajoittamissopimuksen johdosta  Vellamo aloitti 1907 uudella reitillä Lahti - Pulkkila - Supittu - Sysmä - Jämsä. Jo vuonna 1908 rajoitussopimus rakoili, kun Frigren ja Kauranen möivät Vellamon 70 000 markalla Päijänteen itäisenväylän Laiva Oy:lle. Tämän yhtiön hallussa laiva pysyi aina vuoteen 1912, jolloin sen osti uusi sysmäläinen yhtiö Vellamo Oy. Laiva ajoi edelleen väliä Sysmä - Lahti. Vuonna 1930 Aallotar siirtyi samalle reitille kilpailemaan Vellamon kanssa. Jo vuonna 1935 Jyväskylä-Päijänteen laivaosakeyhtiö osti Vellamo Oy:n osake-enemmistön.

Kuva: Hannu Koskisen kokoelmaVellamo ajoi ainakin vuoden 1946 aikataulujen mukaan linjaa Vesijärvi - Supittu - Sysmä.

Vuoden 1948 jälkeen alus myytiin Kymin Lauttausyhdistykselle hinaajaksi ja sen nimeksi tuli Teho. 1950-luvulla laivasta tehtiin proomu, ja 1960-luvulla se lopulta myytiin romuksi.