This article is not available in English. Please select another language
from the navigation bar at the top.
Jämsänkoski 3
Elokuussa 1920 Jämsänkoski-yhtiöt osti SOK:lta Vaajakoskelta Haapakoski-nimisen hinaajan. Alus oli rakennettu Viipurissa jo vuonna 1874. Se oli 23,4 metriä pitkä, 4,3 metriä leveä ja 2,0 metriä syvässä uiva. Haapakosken uudeksi nimeksi tuli Jämsänkoski 3. Jämsänkoski 3 hinasi proomuja Jämsänkosken ja Lahden välillä. Aluksesta ei kuitenkaan tullut pitkäikäistä Jämsänjoen kulkijaa. Kovana halkojen "syöjänä" se myytiin 1927. Uusi kolmonen ostettiin Oulujärveltä samana vuonna. Aikaisemmalta nimeltään alus oli Uitto IV ja rakennettu 1913 Lehtoniemessä. Se oli 17,5 metriä pitkä, 3,96 metriä leveä ja siinä oli 55 ihv:n kone. Uusi Jämsänkoski 3 hinasi proomuja Jämsänkosken ja Lahden välillä, ja paljon myös yhdessä ykkösen kanssa jäissä sekä keväällä että syksyllä. Vuonna 1933 laivan potkuri irtosi matkalla Lahdesta Jämsänkoskelle. Tuolloin Jämsänkoski 3 ja Jämsänkoski joutuivat talvehtimaan Virmailansaaressa, koska Jämsänkoski ei yksin jaksanut murtaa jäätä ja hinata proomuja sekä ontuvaa kolmosta. Rautatien tulo Jämsänkosken tehtaille 1951 hiljensi huomattavasti proomukuljetuksia. Jämsänkoski 3:n pitkäaikainen kippari oli Sulo Boman. Vuonna 1955 alus muutettiin proomuksi. Vuonna 1960 siitä tehtiin Henrik Waldenille moottorihuvialus, jonka nimeksi annettiin Meri. Vuonna 1991 se myytiin edelleen huvialukseksi Padasjoelle. Nimeksi tuli nyt Kalle Enqvist. Alus seilaa edelleen Päijänteellä. |