Kuorevesi-laiva
Vuonna 1915 aloitti Tampereelta Tähtisen veljeksiltä ostettu käytetty höyrylaiva liikennöinnin Suinulan kylän ja Mäntän välillä. Ainakin vuodesta 1918 lähtien se kulki säännöllisesti joka päivä Suinuperästä Mänttään. Laivan "yökortteeripaikkana" oli Savon laituri. Tällöin kapteenina toimi Emil Enbom, joka oli talvet töissä Mäntässä konepajalla ja kesät kapteenina Kuorevesilaivalla. Savon talo oli ja on edelleen n. kilometrin päässä Kuorevesijärven päästä, josta on Mänttään matkaa noin 20 km. Savolta laiva suuntasikin aamulla ensin poispäin Mäntästä eli Hintikan rantaan, josta lähdettiin aikataulun mukaan klo 7.00. Seuraavat mahdolliset pysähdyspaikat oli Valkamassa ja Mäki-Huikurissa, melkein Savoa vastapäätä. Seuraavaksi pysähdyttiin mahdollisesti Ala-Marttilassa, Eskolassa, Kirkkoniemessä, Hovilassa, vanhassa pappilassa, Salmialla, Lapinlahdella, Kaltilassa, Kuoreniemessä ja lopuksi Mäntässä valimon rannassa. Näissä paikoissa pysähdyttiin vain jos laiturin pitkässä salossa liehui valkoinen lippu. Siitä kapteeni tiesi, että laiturilta on tulijoita ja heidät käytiin noutamassa kyytiin. Muuten ajettiin ohi. Perillä Mäntässä oltiin vähän klo 10 jälkeen. Laivalta oli yhteydet Vilppulaan menevälle junalle. Joka toinen päivä laiva viipyi niin kauan, että Vilppulan junasta tulevat ehtivät kyytiin. Laivan aikaisemmista vaiheista ennen vuotta 1915, rakennuspaikasta ja -ajasta ei ole tarkempaa tietoa. Teksti: Kari Moisio |
Towns and villagesAt workAt schoolFree timeMuseums and collectionsIn the studyTimelineInfoInstructions
This article is not available in English. Please select another language
from the navigation bar at the top.