This article is not available in English. Please select another language from the navigation bar at the top.
 Hevosista hevosvoimiin
Liikenteessä koettiin koneellinen murros höyrylaivojen ja junien myötä. Maaliikenteessä murros tapahtui paljon myöhemmin, vasta itsenäistymisen jälkeen, vaikka teiden ja siltojen perusparannukset ja rakentaminen olivat jo sen sujuvuutta merkittävästi parantaneet. Autot saapuivat vähitellen ja Jämsä sai ensimmäisen autonsa v. 1912. Vielä vuonna 1922 Jämsässä oli kuitenkin vasta 5 autoa. Sitten alkoi autoliikenteen räjähdysmäinen kasvu jokilaaksossakin. Joillakin paikkakunnilla reittiliikennettä oli kokeiltu jo aiemminkin, mutta säännöllinen bussiliikenne alkoi Jämsästä v. 1924 ja suuntautui erityisesti Vilppulaan Jämsänkosken kautta sekä Jyväskylään, käytännössä siis rautatieasemille.

Rahtiliikenteen suunta oli pitkälti sama kuin muullakin reittiliikenteellä. Tavaraa ajettiin tehtailta laivalaitureille ja rautateiden varsiin. Meni vielä vuosikymmeniä ennen kuin maantieliikenne syrjäytti rautatiet. Aikataulujen orjiakaan ei reittiliikenteen alkuaikoina oltu. Tuntien viivästyksiä saattoi aiheutua raporttien mukaan vaikkapa siitä, että linja-auton kuljettaja päätti pistäytyä kesken työvuoroa tansseissa.
Jämsän ensimmäinen auto

Jämsän ensimmäinen linja-auto 1923Lauri Kotiaho ja kumppanit, kuorma-auto vm. 1928