This article is not available in English. Please select another language
from the navigation bar at the top.
Opettajana
Kun Immi sai päästötodistuksensa keväällä 1884, oli siinä kuudestatoista oppiaineesta yhdessätoista korkein arvosana. Hän arvosti omaa ammattiaan, se oli hänen kutsumuksensa. Tämä lahjakas nuori opettaja eli nuoruusvuosiaan kaikkien niiden miesten aikaan, joiden kunniaksi me liputuspäivinä nostamme lipun salkoon: Runebergin, Snellmanin, Kiven, Lönnrotin. Samaan suuruusluokkaan voimme laskea myös Topeliuksen sekä Cygnaeuksen, joka vaikutti juuri Jyväskylän seminaarin rehtorina. Kaikki nämä merkittävät suurmiehemme olivat taitavia kynänkäyttäjiä ja Suomen maan, kansan, kielen ja suomalaisen osaamisen puolestapuhujia. He tahtoivat poistaa "henkisen hervottomuuden" ja herättää kansan tuntemaan oman arvonsa. Se oli tärkeää itsenäisyydenkin esivalmistelutyötä jo 1800-luvun loppupuolella. Immi Hellén opetti ensimmäisen lukuvuotensa 1884 - 1885 Vaasan suomenkielisessä kansakoulussa. Sen jälkeen hän siirtyi Helsinkiin Lapinlahden kansakouluun, missä hän toimi opettajana eläkeikäänsä saakka. Ammattiaan arvostavana Immi Hellén piti huolta omasta osaamisestaan. Hän täydensi opintojaan yliopistollisilla jatkokursseilla ja ulkomaillekin suuntautuneilla opintomatkoilla. Yhteiskunnallisista aatteista hän tunsi omakseen raittiusaatteen samoin kuin eläin- ja luonnonsuojeluaatteen toimien Toivonliitossa ja Sylvia-yhdistyksessä. Immi Hellén oli saanut innoituksen kansakoulunopettajan työhön 14-vuotiaana Tampereella ruotsalaisessa tyttökoulussa. Kutsumustaan hän sitten työssään toteutti koko persoonallaan niin, että hän varmaan hyvin vastasi sen aikaista kansankynttilä-ihannetta. |